Jan 11, 2009

10 Muharam di Tehran

Darah kambing disimbah ke jalan. Paluan gendang pun ada
Orang ramai yang datang untuk menyambutnya.


Salah seorang yang membawa benda yang berat ini seperti "kavadi".
Lupa lak namanya, tak tahu aku apa motifnya. Nanti aku tanya orang Iran.

Pada malam 9 & 10 Muharam (5&6hb Jan) yang lepas sempat la juga aku & the gang pegi tonton macam mana orang2 Syiah ni sambut pesta kesedihan sempena memperingati dan meratapi kematian Saidina Hussein Emm..memang berbeza dan pelik sekali, bagi aku semua tu adalah Khurafat belaka, tapi bagi Syiah semuanya boleh saja. Dah jadi macam pesta sakitkan badan pula. Ada yang tepuk2 dada,tepuk2 kepala dan ada yang pukul badan dgn rantai, sambil berjalan menangis2. Ada juga yang bawa benda yang berat seperti ”Kavadi”.

Ada yang sembelih kambing dan darahnya disimbah ke jalan. Wallahhualam...hanya Allah sahaja yang tahu dan menentukan segalanya.

1 comments:

sweethoney said...

Salam,

Peristiwa Karbala. Memang la teramat sedih bila cucu Nabi Muhammad s.aw Saidina Hussein dan ahli keluarga juga sahabatnya diperlakukan begitu kejam sekali.Bagi saya Pertuduhan khurafat atas perbuatan dan cara mereka menyampaikan kesedihan tu...kene fikir-fikirkan juga yer..timbang-timbangkanlah. Tak baik menjatuhkan sesuatu hukum secara melulu.Wallahualam...
khuda hafiz