Oct 15, 2007

Persepolis Iran





Pada 28 Sept 2007, masa tu cuti hujung minggu..terasa bosan duk rumah, aku dgn kwn2 pun merancang pegi jalan2. Kami semua bersetuju untuk pergi ke Kota Persepolis dan menyewa sebiji kereta. Perjalanan dari Shiraz ke Persepolis mengambil masa 40min.Terasa panas membahang,bulan posa lak tu..tp anginnya sejuk dankering.Lagipun bukan senang nak datang tempat2 mcm ni.
Kota Persepolis adalah satu tempat tinggalan sejarah zaman kerajaan Parsi dahulu kala. Ia diasaskan oleh raja yg bernama Darius The Great (518BC).Besar empayar Parsi ni pada zaman tulah (merangkumi Iraq,Afghanistan,Rom dan byk tempat lg). Selepas kedatangan Iskandar Zulkarnain,kerajaan ini mula tumbang satu persatu.
Diaorang ni sembah berhala dan matahari..alhamdulilah selepas kedatangan Islam byk tempat2 penyembahan di hapuskan dan tersebarlah ajaran Islam. Kawasannya juga luas merangkumi 125,000 meter persegi dan terletak disatu kawasan lembah yg luas. Disitu juga terdapat istana,dewan,rumah,tempat ibadat dan lain2...toiletpun ada juga.

0 comments: