Oct 14, 2007

Suatu hari dihari raya,Shiraz Iran






Assalamualaikum..





First time ni nak tulis dalam blog, orang baru belajarlah katakan. Oklah nak mulakan cerita ni. Aku sekarang bertugas di Ericsson Shiraz,Iran, kota penuh sejarah zaman kerajaan Parsi dahulu kala.Aku ditugaskan untuk mengendalikan installation GSM untuk salah satu operator di Iran ni.
Bandar Shiraz ni kira oklah,byk tempat untuk dilawati,bandarnya bersih dan orang-orangnya peramah dan baik.Nak kata maju tu susah gak nak cakap,tapi kemudahan dan makanan tu senanglah nak cari kat sini. Kat sini ada 4 orang dari Malaysia,adalah kawan nak borak dan masak bersama.Merasalah juga makanan Melayu daripada hari2 makan kebab je, mukapun jadi sembab.
1 Syawal di Iran…sedih, sedih sebab pertama kali beraya di rantau orang. Teringat keluarga dan sahabat di tanahair. Jauh bezanya beraya disini..disini macam takde apa2 berlaku langsung, macam cuti hujung minggu aje. Orang Parsi Iran rata2 semuanya fahaman Syiah..al-maklumlah semuanya berbeza antara Sunni dan Syiah ni. Dengar takbir raya pun berbeza sangat bunyinya..kalau di Malaysia tentu sedih dan hiba bila mendengar takbir raya.
Pagi raya kami berlima (seorang dari Indon) masak bersama. Menunya rendang daging, ketupat segera, kuah kacang dan kek kecil2 iran. Mujurlah aku dan seorang kawan lagi boleh masak (taklah terer sgt)…yang lain tukang makan dan basuh pinggan.
Kalau di kampong tu tentu macam2 ada..tapi pada tahun ini first time keluargaku beraya tanpa “mak”..sedihnya,Al-Fatihah. Semasa hayatnya, lemang dan rendang mak aku memang best...rindunya aku. Akupun rindu akan ketupat dan rendang hasil isteriku.
Malam raya disini macam tak de apa2..kami sibuk dgn urusan masing2..chating dan call famili. Aku call wife aku, sedih je dia..siannya pada keluargaku raya tahun ni tanpa aku disisi. Semuanya wife aku yang sediakan..terima kasih ayg kerana sanggup berkorban.
Pada isteri, anak2 dan keluarga tercinta..semoga kita bahagia dan dirahmati Allah hendaknya. Pada sahabat dan rakan taulan semoga berjaya dimana jua berada.

“SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI”





1 comments:

Dapur Bonda said...

emmm...sian abg, ayg & anak2 pun sedih sama sbb x dpt raya sama...1'st time blk kg dgn anak2 mmg mencabar...mudah2an thn dpn dpt raya sama...