Oct 20, 2007

Masjid Shaheb Al-Zaman,Shiraz





Hari ini kerja macam biasa pegi site,supervise sub-con dan tjkkan pada mereka jika ada kesilapan dan penambahan. Seperti hari2 biasa jg keadaan site nya masih macam tu dgn civil nya tak siap lg.Hari ini aku pg site yg terletak didlm kawasan sebuah masjid.

Aku berkenalan dgn salah seorang imam masjid berkenaan (org2 Iran panggil "Mullah").Tapi dia cakap Parsi dgn aku,aku fhm jg sikit2 apa yg dimaksudkan,maklumlah dah lama kat Iran ni.Dia tanya "as kojaei?Parsi baladi?" (awak dari mana,tahu bahasa Parsi ke?) dan aku jwb "man Malaysie,Parsi kuci-kuci" (saya Malaysia,tahu Parsi sikit2 je) ."shoma Musalman?" (awak Islam ke),aku jwb "arre,man musalman" (iya,saya muslim)."Alhamdulilah" jwb balik si imam tu.

Pak imam tu tanya aku lagi "shoma shieh hasti ya soni?"( awak ni syiah atau sunni),dan aku jwblah aku ni pengikut sunni.Kat Iran ni sensitif sikit kalau bab2 mazhab ni,maklumlah diorg ni syiah dan byk yg berbeza dgn cara org2 sunni.Tapi pak imam ni peramah orgnya dan dia pelawa aku minum teh (chai) bersama.Lepas minum teh aku minta kebenaran dari pak imam untuk ambik gbr hiasan pada mimbar masjid dan pintu masuk utama masjid berkenaan.Cantik dan berseni hiasan org2 Iran ni.

0 comments: